Program Aktywna Tablica
![]() |
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Warunkiem otrzymania wsparcia było pozytywne rozpatrzenie wniosku składanego przez dyrektora szkoły: spełnienie wymogów formalnych (m.in. dostęp do Internetu i posiadanie odpowiedniej ilości komputerów przenośnych) oraz odpowiednie umotywowanie potrzeby wsparcia – przedstawienie informacji o planowanych sposobach korzystania z zakupionych w ramach programu pomocy dydaktycznych.
W Gminie Przybiernów pozytywnie został rozpatrzony wniosek Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.
Przed przystąpieniem do programu szkoła posiadała 3 rzutniki multimedialne i 2 tablice interaktywne. Wniosek obejmował zakup jednej tablicy wraz z rzutnikiem i dwóch monitorów dotykowych. Obecnie więc niemal w każdej klasie znajdują się nowoczesne urządzenia multimedialne. Sprzęt kosztował 17 498 zł, z czego dotacja wyniosła 13 988 zł , organ prowadzący pokrył pozostałą część oraz koszty instalacji urządzeń.
Przystąpienie do programu nakłada na szkołę określone obowiązki. Wszyscy nauczyciele przeszli szkolenie z obsługi sprzętu, część dodatkowo szkoli się na kursach organizowanych przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. W ramach sieci szkół prowadzona jest współpraca z okolicznymi szkołami, m.in. w Wysokiej Kamieńskiej. Nauczyciele wymieniają się doświadczeniami, scenariuszami zajęć, przygotowują lekcje koleżeńskie.
Możliwość dostępu praktycznie na każdych zajęciach do wysokiej klasy sprzętu multimedialnego pozwala nauczycielom docierać do uczniów w bardziej atrakcyjny i skuteczny sposób. Wykorzystanie gotowych materiałów (np. korzystanie z e-podręcznika) urozmaica zajęcia , uaktywnia uczniów i uczy pracy zespołowej. Wspólne „zwiedzanie galerii” (interaktywne wędrówki po muzeach, słuchanie fragmentów koncertów pozwala na urozmaicenie lekcji języka polskiego, plastyki, muzyki i daje namiastkę uczestniczenia w kulturze. Fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych wzbogacają lekcje j. polskiego, historii i przyrody. Interaktywne ćwiczenia są niezbędnym elementem każdej lekcji języka obcego. Na przedmiotach przyrodniczych oprogramowanie zawierające animacje, zdjęcia preparatów mikroskopowych, symulacje doświadczeń pozwala zrozumieć abstrakcyjne tematy i pojęcia. W efekcie uczniowie zaczynają dostrzegać pożyteczne a jednocześnie ciekawe sposoby korzystania z Internetu. Nauka staje się ciekawsza, a co za tym idzie, skuteczniejsza.