Log in

OPS

Opieka wytchnieniowa - edycja 2025

Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Ośrodek Pomocy Społecznej w Przybiernowie informuje, że rozpoczął się nabór wniosków
w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej "Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025. Program finansowany jest ze środków Funduszu Solidarnościowego.
https://niepelnosprawni.gov.pl

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
1. dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności lub
2. osobami niepełnosprawnymi posiadającymi:
a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym w lit. a, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.)
- poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w programie powinny zgłosić chęć uczestnictwa,  składając w Ośrodku Pomocy Społecznej w Przybiernowie, ul. Cisowa 3, kartę zgłoszenia do Programu „Opieka Wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025r. (załącznik nr 7 do Program )

https://niepelnosprawni.gov.pl/download/zalaczniki-ow-jst-2025-06.11.2024-1730903439.zip

Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z przyznaniem usług opieki wytchnieniowej gdyż jest uzależnione przede wszystkim od środków finansowych, które gmina uzyska na realizację programu oraz liczby osób, które zechcą być uczestnikami Programu. Uczestnik Programu, któremu zostanie przyznana pomoc w postaci usług opieki wytchnieniowej nie ponosi odpłatności za realizację tej usługi.

Szczegółowe informacje pod numerem telefonu: 914667555.

 

 

Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027

Szanowni Państwo, 
uprzejmie informujemy, iż rozpoczyna się kolejny program wsparcia żywnościowego dla osób potrzebujących: Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego+.  Program realizowany jest w okresie 09.2023-11.2024. Dystrybucja artykułów spożywczych do osób potrzebujących planowana jest w okresie 06-11.2024. 

Cel programu: przeciwdziałanie deprywacji materialnej przez udzielanie pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym oraz zapewnianie środków towarzyszących, wspierających ich włączenie społeczne.

Ogłoszenie o naborze "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością - edycja 2025"

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.

ADRESATAMI PROGRAMU SĄ:
1. dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie
o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

NA CZYM BĘDĄ POLEGAĆ USŁUGI ASYSTENTA:
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością
w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Na stronie Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych został zamieszczony stosowny komunikat oraz ogłoszenie o naborze wniosków, (załącznik nr 7 – karta zgłoszenia).
https://niepelnosprawni.gov.pl

SPOSÓB ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU:
Gmina przyznaje usługę asystenta na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025.
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w programie powinny zgłosić chęć uczestnictwa,  składając w Ośrodku Pomocy Społecznej w Przybiernowie, ul. Cisowa 3, kartę zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025.
Szczegółowe informacje pod numerem telefonu: 914667555.
Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z przyznaniem pomocy asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością. Przyznanie asystenta uzależnione jest przede wszystkim od środków finansowych, które gmina uzyska na realizację programu oraz liczby osób, które zechcą być uczestnikami Programu.

Bon energetyczny

Ośrodek Pomocy Społecznej w Przybiernowie informuje, że WNIOSKI O WYPŁATĘ BONU ENERGETYCZNEGO można składać w terminie od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się:

- za pomocą środków komunikacji elektronicznej, gdzie wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym,
- osobiście w formie papierowej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Przybiernowie, ul. Cisowa 3, pok. nr 5,
- za pośrednictwem placówki pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe.

Bon energetyczny będzie wypłacany jednorazowo i przysługuje jeżeli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za rok 2023 na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza 2.500,00 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub 1.700,00 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała od liczby osób w gospodarstwie domowym:

  • 300 zł - dla gospodarstw 1-osobowych,
  • 400 zł - dla 2-3 osobowych,
  • 500 zł - dla 4-5 osobowych,
  • 600 zł - dla 6 osobowych i większych.

Podwyższona kwota bonu energetycznego przysługuje, gdy główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną i wynosi:

  • 600 zł - dla gospodarstw 1-osobowych,
  • 800 zł - dla 2-3 osobowych,
  • 1000 zł - dla 4-5 osobowych,
  • 1200 zł - dla 6 osobowych i większych.

W przypadku bonu energetycznego obowiązuje zasada „złotówka za złotówkę” tj. świadczenie będzie przyznawane po przekroczeniu kryterium dochodowego, wówczas kwota bonu będzie pomniejszona o kwotę przekroczenia. W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego jest niższa niż 20 zł, bon nie przysługuje.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859).
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji. Informacje o przyznaniu bonu energetycznego będą przekazywane na wskazany adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, informację o przyznaniu bonu energetycznego będzie można odebrać osobiście. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty bonu.
Odmowa przyznania bonu, korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu, uchylenie lub zmiana prawa do bonu, rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu przyznanego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu dotacji celowej z budżetu państwa na finansowanie wypłat bonu energetycznego.
W przypadku bonu energetycznego przyznanego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości kwota w wysokości odpowiadającej kwocie nienależnie pobranych środków podlega zwrotowi wraz z ustawowymi odsetkami.